Με ετικέτα Ετικέτες: ,

Το 4ο Νηπιαγωγείο Ευκαρπίας πραγματοποίησε την πρώτη κινητικότητα στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA122 με τίτλο «Η Τέχνη και η Δημοκρατία στο Νηπιαγωγείο, μέσα από καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις».
Η εκπαιδευτική ομάδα του Νηπιαγωγείου μας παρακολούθησε το μάθημα «Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond» στη Φλωρεντία.

Τo μάθημα, διάρκειας 5 ημερών, πραγματοποιήθηκε στο στούντιο-ατελιέ της εκπαιδεύτριάς μας Monica Ogaz. Αντικείμενο του μαθήματος αποτέλεσε η Τέχνη και διαφορετικές προοπτικές και δυνατότητες που αυτή προσφέρει ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Μέσα από τον συνδυασμό θεωρίας και πράξης και στη βάση μιας διεπιστημονικής προσέγγισης της Ψυχολογίας της Τέχνης, οι συμμετέχουσες εισήχθησαν σε διαφορετικούς τρόπους κατανόησης και διδασκαλίας μέσω της Τέχνης.

Η θεωρία αναπτύχθηκε σε δύο άξονες: τη θεωρία της Τέχνης και τη σύνδεσή της με την Παιδαγωγική. Σε αυτό το πλαίσιο παρουσιάστηκαν και αναπτύχθηκαν θέματα όπως:

  • Τι είναι η ομορφιά και πώς ορίζεται
  • Τα χρώματα, η χρήση και η σημασία τους
  • Η Τέχνη ως εργαλείο, ως μέσο έκφρασης και ως πεδίο διαλόγου
  • Οι πέντε βασικές λειτουργίες της Τέχνης
  • Η Τέχνη ως Εμπειρία (John Dewey, Maria Montessori)
  • Τα συναισθήματα. Η σημασία, η έκφραση και η διαχείρισή τους μέσω της Τέχνης
  • Η Δημιουργικότητα και η σημασία της στην Εκπαίδευση

Παράλληλα με τη θεωρία και σε ευθεία σύνδεση με αυτή, οι συμμετέχουσες κλήθηκαν, μέσα από ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα, να πειραματιστούν, να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν μέσα από ποικίλα υλικά και τεχνικές. Μέσα από αυτή την ενεργή μαθησιακή διαδικασία, εστιάζοντας στην προσωπική εμπειρία και στην αυτοέκφραση, οι συμμετέχουσες ενεπλάκησαν δημιουργικά, κατακτώντας σε μεγάλο βαθμό τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Την κατανόηση των διαφορετικών τρόπων κατανόησης και διδασκαλίας των τεχνών
  • Την εισαγωγή των μαθητών σε δημιουργικές διαδικασίες αυτοέκφρασης
  • Την αξιοποίηση της ευεργετικής επίδρασης των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την Τέχνη
  • Τον συνδυασμό της θεωρίας και της πρακτικής της Τέχνη με παραγωγικό τρόπο
  • Τη διατήρηση της ενεργούς προσοχής και των κινήτρων των μαθητών σε όλη τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής Τέχνης και της επικοινωνίας μέσω της Τέχνης
  • Τη χρήση της Τέχνης ως εργαλείου ανάπτυξης της Δημιουργικότητας
  • Τη βελτίωση της δικής τους δημιουργικής στάσης

 

Παράλληλα, ο οργανισμός υποδοχής  Europass Teacher Academy, στα πλαίσια της γνωριμίας, επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων και συνεργασίας με ομότιμους άλλων χωρών, διοργάνωσε την υλοποίηση ενός μαθήματος με αντικείμενο τη Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική. Στο μάθημα αυτό συμμετείχαν, εκτός από την εκπαιδευτική ομάδα του νηπιαγωγείου μας, εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Γερμανία, τη Σουηδία, τη Δανία, την Ολλανδία και την Πολωνία. Το μάθημα αυτό υπήρξε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εμπειρία, καθώς, μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και κατασκευές με πηλό, επικοινωνήθηκαν οι διαφορετικές προσεγγίσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων της κάθε χώρας, στο θέμα της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, αλλά και οι κοινοί τους προβληματισμοί.

Ακόμα, διοργανώθηκαν από τον οργανισμό υποδοχής δύο πολιτιστικές ξεναγήσεις, η μία στην πόλη της Φλωρεντίας και η δεύτερη στην ευρύτερη περιοχή της Τοσκάνης. Στις ξεναγήσεις αυτές συμμετείχε το σύνολο των εκπαιδευτικών που, στα πλαίσια ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus, παρακολουθούσαν μαθήματα στον ίδιο οργανισμό με την εκπαιδευτική ομάδα του νηπιαγωγείου μας. Μέσα από τη συμμετοχή σε αυτές, δόθηκε στα μέλη της  ομάδας μας η ευκαιρία να γνωρίσουν το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο γεννήθηκε η Αναγέννηση, τα έργα τέχνης των σημαντικότερων εκπροσώπων της και γενικά, την ανεκτίμητη πολιτιστική κληρονομιά της Φλωρεντίας. Η δεύτερη ξενάγηση, στα περίχωρα της Τοσκάνης, η επίσκεψη στην υπέροχη μεσαιωνική πόλη της Σιένας και σε τοπικά οινοποιεία έδωσε στους συμμετέχοντες μια γεύση της κουλτούρας της περιοχής.

 

Ο συνδυασμός της απόκτησης θεωρητικών γνώσεων και πρακτικών εργαλείων με η γνωριμία και την ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων με συναδέλφους άλλων χωρών, καθώς και η επαφή με την σημαντικότατη πολιτιστική κληρονομία της Φλωρεντίας, κατέστησαν την κινητικότητα αυτή μια ανεκτίμητη και μοναδική εμπειρία.

 

Το έργο Erasmus+ KA122, με τίτλο “Η Τέχνη και η Δημοκρατία μέσα από καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις”  είναι  χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.