Αποτίμηση – Διάχυση Σχεδίου Δράσης: «Έξυπνη, Βιώσιμη και Διαδραστική Αυλή Νηπιαγωγείου, φιλική προς την Κοινότητα»

&

Σύνδεση του και με Πρόγραμμα Διασχολικής Συνεργασίας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης:

«Έξυπνη, Βιώσιμη και Διαδραστική Αυλή»

 

Το 4ο Νηπιαγωγείο Ευκαρπίας ολοκλήρωσε με μεγάλη επιτυχία το Σχέδιο Δράσης του με τίτλο «Έξυπνη, Βιώσιμη και Διαδραστική Αυλή Νηπιαγωγείου, Φιλική προς την Κοινότητα»», με μια μοναδική εκδήλωση διάχυσης στην αυλή. Ένα απόγευμα γεμάτο φαντασία, χαρά και δημιουργικότητα, η σχολική και η τοπική κοινότητα έζησαν από κοντά τη μεταμόρφωση του εξωτερικού μας χώρου σε έναν ζωντανό τόπο εξερεύνησης και καινοτομίας.

Ένας Δημόσιος Χώρος Καινοτομίας, Ασφάλειας και Συνεργασίας: Η Αυλή ως Ζωντανό Εργαστήριο Δημιουργίας

Το Σχέδιο Δράσης μας επιδιώκει να ανοίξει έναν διάλογο για το πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε έναν δημόσιο χώρο που να είναι ταυτόχρονα φιλόξενος και τολμηρά διαφορετικός. Έναν κοινό τόπο που ανήκει σε όλους μας, χωρίς να απειλεί την προσωπικότητα και την ιδιωτικότητά μας, που καλλιεργεί το αίσθημα ασφάλειας αλλά και ενθαρρύνει τη συνάντηση, την ανταλλαγή και τη συνεργασία. Ο σχεδιασμός της αυλής μας βασίστηκε σε αρχές ανοιχτής προσέγγισης: ενεργή συμμετοχή όλων, τόλμη για νέες ιδέες και διάθεση για δοκιμή και ανατροπή του καθιερωμένου. Με αυτόν τον τρόπο καλέσαμε τα παιδιά και τους μεγάλους να φανταστούν τον δημόσιο χώρο με νέα ματιά, να ψάξουν απαντήσεις σε ερωτήματα που αφορούν όχι μόνο την ατομική μας υπόσταση, αλλά και το πώς διαμορφώνουμε όλοι μαζί το «σώμα» της κοινότητας, της πόλης και του πολιτισμού μας.

Κεντρικός στόχος αυτής της προσπάθειας ήταν να εμπνεύσουμε τους μαθητές ώστε να σχεδιάσουν ευφάνταστες και πρωτοποριακές προτάσεις που κάνουν την καθημερινότητα πιο όμορφη, πιο εύκολη και πιο ανθρώπινη.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά κλήθηκαν να:

  • Δώσουν νέο νόημα στον δημόσιο χώρο: Οραματίστηκαν χώρους που δεν είναι μόνο χρηστικοί, αλλά και καλαίσθητοι, πράσινοι και φιλικοί προς το περιβάλλον.

  • Σχεδιάσουν ρομπότ με ρόλο στην κοινότητα: Έφτιαξαν μηχανές που, εκτός από το να διευκολύνουν, μπορούν να κάνουν τη συνύπαρξη πιο διασκεδαστική και να καλλιεργούν σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στον άνθρωπο και την τεχνολογία.

Παράλληλα, οι συμμετέχοντες έμαθαν:

  • Να αξιοποιούν ανοιχτές τεχνολογίες: Χρησιμοποίησαν εργαλεία και δεδομένα που είναι ελεύθερα διαθέσιμα για όλους, δείχνοντας πώς η γνώση και η καινοτομία μπορούν να είναι κοινό κτήμα.

  • Να συνεργάζονται δημιουργικά: Ένωσαν τις δυνάμεις τους σε ομάδες, αντάλλαξαν ιδέες και παρουσίασαν τις προτάσεις τους με τρόπο που προάγει την επικοινωνία και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα.

Με αυτό το Σχέδιο Δράσης η αυλή του 4ου Νηπιαγωγείου Ευκαρπίας έγινε κάτι πολύ περισσότερο από ένας χώρος παιχνιδιού: έγινε τόπος έμπνευσης, πειραματισμού και ελπίδα για ένα πιο ανοιχτό και ανθρώπινο μέλλον.

Η Αυλή μας Μεταμορφώνεται

Με τη βοήθεια της ρομποτικής, της τεχνολογίας, της επαυξημένης πραγματικότητας και δημιουργικών παιχνιδιών, η αυλή του Νηπιαγωγείου μας απέκτησε νέα ζωή. Μέσα από το κυνήγι θησαυρού με τίτλο «Ο Τάλως και οι Φύλακες της Έξυπνης Αυλής σε Νέες Περιπέτειες: Ένα Κυνήγι Θησαυρού με Περιβαλλοντικό Αποτύπωμα», τα παιδιά, οι γονείς και τα μέλη της κοινότητας κλήθηκαν να ανακαλύψουν κρυμμένα μυστικά, να λύσουν γρίφους και να συνεργαστούν για ένα καλύτερο περιβάλλον.

Ο Τάλως: Από τη Μυθολογία στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Η έμπνευση ήρθε από τον Τάλω, το πρώτο ανθρωπόμορφο ρομπότ της Ελληνικής Μυθολογίας, έναν φρουρό της Κρήτης που προστάτευε τη φύση και τους ανθρώπους της. Αναρωτηθήκαμε:

  • Τι κοινό μπορεί να έχει ο Τάλως με το περιβάλλον;
    Ο Τάλως ήταν σύμβολο προστασίας. Όπως εκείνος προστάτευε τη γη του, έτσι κι εμείς καλούμαστε σήμερα να προστατεύσουμε τον πλανήτη μας από την κλιματική αλλαγή, τη ρύπανση και την καταστροφή της φύσης.

  • Πώς συνδέονται οι μοναδικές δυνάμεις του με τα οικολογικά προβλήματα;
    Η δύναμη, η αντοχή και η αφοσίωση του Τάλω αντιπροσωπεύουν τη δική μας ανάγκη για δράση, επιμονή και συλλογικότητα απέναντι στις σύγχρονες οικολογικές προκλήσεις.

  • Πώς μπορούν όλα αυτά να ευαισθητοποιήσουν την κοινότητα;
    Μέσα από το παιχνίδι, τη ρομποτική και τη συνεργασία, καταφέραμε να δείξουμε ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι υπόθεση όλων μας. Το παιχνίδι έγινε όχημα για γνώση και προβληματισμό.

  • Που μπορώ να πάρω μια πρώτη γεύση για όλα τα παραπάνω;                                                                     Με το Padlet εναπόθεσης φωτογραφικού υλικού για το Σχεδιο Δράσης – Περιβαλλοντικά Θέματα https://padlet.com/natassa_l_florou/padlet-jxoem9fauyno0ht6

Μια Αυλή Που Αλλάζει τον Τρόπο που Μαθαίνουμε

Η αυλή του Νηπιαγωγείου μας μετατράπηκε σε εργαστήριο ιδεών, σε χώρο πειραματισμού και δημιουργίας. Τα παιδιά δεν ήταν απλοί θεατές αλλά πρωταγωνιστές σε μια διαδραστική περιπέτεια μάθησης. Το escape room, το κυνήγι θησαυρού και οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας απέδειξαν πως η τεχνολογία μπορεί να γίνει εργαλείο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, ακόμη και για τα μικρότερα παιδιά.

Συνεργασία που Αλλάζει τα Δεδομένα

Η συνεργασία μας με το 10ο Δημοτικό Σχολείο Πολίχνης μέσα από τη Ρομποτική έδωσε άλλη διάσταση στο σχέδιό μας. Μαθητές και μαθήτριες διαφορετικών ηλικιών ένωσαν τις δυνάμεις τους, αντάλλαξαν ιδέες και δημιούργησαν κάτι μαγικό και πρωτότυπο, που ξεπέρασε κάθε προσδοκία.

Διασχολική Δράση & Δημόσια Παρουσίαση

Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο σχολείων, παρουσιάστηκε μέρος του Σχεδίου Δράσης και σε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, μέσα από δύο ξεχωριστές δράσεις. Στο 17ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής, το 10ο Δημοτικό Σχολείο Πολίχνης συμμετείχε με το Eco Escape Room – Πράκτορες του Πλανήτη, ενώ μέσα από το άρθρο «112-SCH – Οι Ήρωες της Αυλής» αναδεικνύεται η κοινή προσπάθεια για μια έξυπνη, βιώσιμη και ενεργή αυλή.
📎 Δείτε περισσότερα εδώ:
🔗 112-SCH – Οι Ήρωες της Αυλής
🔗 Eco Escape Room – Πράκτορες του Πλανήτη

Μια ακόμη δυνατή στιγμή διάχυσης που ενίσχυσε τη σύνδεση σχολείου και κοινότητας, αναδεικνύοντας την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και τη συνεργασία!

Το Μήνυμά μας

Μπορεί μια μικρή αυλή να αλλάξει τον κόσμο; Ίσως όχι αμέσως. Αλλά μπορεί να γίνει η αρχή, ο σπόρος που θα φυτέψει στις καρδιές των παιδιών και της κοινότητας την αγάπη για το περιβάλλον, την καινοτομία και τη συνεργασία. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό αποτύπωμα που αφήνει το Σχέδιο Δράσης μας.

Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν:

Γιάννα Καπλάνη – Διευθύντρια 4ου ΝΓ Ευκαρπίας

Χαράλαμπος Δουβλετής – Καθηγητής Πληροφορικής 10ου ΔΣ Πολίχνης

Δέσποινα Μητσάκη – Νηπιαγωγός

Αναστασία Φλώρου – Νηπιαγωγός

Ευαγγελία Βασιλείου – Νηπιαγωγός

Σοφία Κυρμανίδου – Νηπιαγωγός

Νικολέτα Κουκάλη – Νηπιαγωγός ΕΑΕ

Ευχαριστούμε πολύ τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων του Νηπιαγωγείου μας για τη στήριξη του!!! Χωρίς τη δική τους χρηματοδότηση δεν θα μπορούσαμε να πραγματοποιήσουμε με επιτυχία τη δράση μας αυτή!